Frukost i mitt nya hem :)

Fredagskvällen spenderades med packning, packning och lastande av bilen. Mamma och styvfarsan hjälpte till, trots det tog det flera timmar. Efter att dom farit och jag blev ensam, blev det en hel del släpande till. Städade ur lägenheten till 4 på natten. Då var det dags att köra hem lite nissar från krogen, kom hem igen lite över 5. Då var det ju ingen idé att sova mer, så jag städade ur det sista och gjorde mig klar för avfärd. Dvs packade ihop det sista och såg på tv till lite över 6. När F kom över, lastade vi in det sista i skåpet och sen bar det av.
Resan över med Rosa var lång, det är inte kul att åka som passagerare. Vi lyckades dock slå ihjäl lite tid med att först gå och sätta oss i maskinrummet och prata lite med pojkarna där, sedan släppte en av min gamla arbetskamrater in oss i mässen så jag fick prata lite mer med folk där.  Nice. Men, tiden gick ändå långsamt. Och det var lite jobbigt att träffa alla igen, bara för att säga hej då och att vi inte ses förrän vid jul ungefär.
När vi kom fram till kappis bar det då iväg, på riktigt. Bilturen upp tog 7 (!!) timmar, plus en halvtimme som vi stannade på McDonalds för lite matintag. När vi kom upp till Sundsvall blev vädret helt galet, var tionde minut ösregnade det, bara för att sedan bli helt klart och solsken. Så där höll det på de sista två timmarna upp till Ö-vik, och vi började oroa oss över att det skulle regna när vi kom fram också. Landskapet ändrades drastiskt, vi konstaterade att det påminner lite om Norge, höga berg på ena sidan, och djupa dalar med massa skog på andra. När vi kom fram till Ö-vik skulle man köra över en enorm bro, Höga Kusten-bron, helt fantastisk! Ångrar att jag inte tog bilder på den. Men efter att ha skumpat fram i en skåpbil i 6 timmar så är kameran det sista man tänker på.

Till slut kom vi då fram till 'min' nya stad. Liten, mysig, allting finns på ett och samma ställe. Påminner lite om Mariehamn, fast på något sätt mindre. Jag bor mitt i smeten, vid vattnet, med nära till allting. Runt knuten har jag mataffär, klädbutiker, caféer, bank och apotek. Skolan ska ligga väldigt nära den också, tänkte ta en sväng ikväll och kika lite var den ligger, ingen bra idé att komma för sent första dagen (imorgon) pga att jag inte hittat.
Vi fick vänta en timme på att killen med nycklarna skulle komma, så vi tog ett varv runt kvarteren för att se vad mitt nya hem har att erbjuda. Det var nästan varmare än hemma i solen, så det var skönt att strosa runt ett tag. Är typ två gågator som går upp mot torget, den ena slutar vid en stor busshållplats. Längs den gatan bor jag! :) Då Cesar kommit med nycklarna, var det då dags att flytta in. Tog cirka 40 minuter att släpa in allting, är knappt några trappsteg trots att jag bor på andra våningen. Verkligen lättare än flytten från andra lägenheten. Min nya lägenhet är jättefin, liten, men fin. Eftersom den är alldeles nybyggd så är den superfräsch. Nu är den förstås inte särskilt najs längre, eftersom det står lådor över hela golvet och allting är en enda stor röra. Men jag ska ju ingenstans på ett tag, så jag lär ju ha tid på mig att packa upp och fixa till det så det blir beboeligt.

Efter att vi fått lite ordning i lägenheten, for vi och handlade. Stora hemköp ligger ungefär 10 minuters gåväg från lägenheten, men vi tog bilen så jag kunde storhandla. F handlade lite han också, eftersom det trots allt är billigare än hemma. När vi lastat in matvarorna och packat upp lite porslin och annat som lär behövas inom en snar framtid, tog en promenad igen, målet var mat. Ute var det plötsligt svinkallt då solen gått ner, önskade att jag hade tagit vinterjackan på mig, F likaså. Helt otroligt, på dagen var det jättevarmt, nu var det knappast mer än några grader plus. Då insåg man att vi var i Norrland.. Vi beslöt att få middagen överstökad snabbt, då vi var trötta och slitna efter den långa resan upp och sedan allt bärande, så det blev mat på MAX. Som för övrigt ligger precis bredvid stora hemköp, och anses vara utanför centrum. Som sagt, 10 minuter gångväg.. Det var gott, och varmt, så när vi traskade tillbaka hemåt kändes luften frisk, istället för bara kall. Jag hade planerat att duscha, men vi slocknade båda två vid 11, trots allt festande i lägenheterna runtomkring. Vaknade vid 11 idag, alltså sovit 12 timmar! Väldigt skönt. Först när jag slog upp ögonen måste jag fundera över var jag var, då jag inte riktigt kände igen mig. Sen såg jag F, och då slog det mig att just det, jag flyttade hit igår :) Det var en skön känsla, att känna att jag var hemma. Trots att det inte riktigt känns hemma än, men det kommer. F for iväg vid halv 12, eftersom han ska hinna med sista Rosa som går 20.00, och det tar som sagt 7 timmar att köra ner igen. Det var väldigt snällt att han följde med mig upp, är skyldig honom en stooor tjänst.

Nu är jag alltså ensam. I mitt nya hem. Har åtminstone ordnat upp köksbordet framför sängen så jag kan ha tv:n på den, min fåtölj står bredvid så jag kan sitta i den med datorn, men ändå se tv:n. Sitter väldigt bekvämt, inlindad i mitt täcke, och äter min första frukost :) Känns väldigt bra. Trots att några lådor får tjänstgöra som tillfälligt bord för mitt o'boyglas och smörgåstallrik. Senare idag, dvs när jag orkar krypa ur fåtöljen, ska jag släpa mig till duschen och sedan gå till Ica och inhandla middag. Dom stänger tydligen 16 på helgerna, vilket är dåligt. Därför är stora hemköp så bra, dom har öppet till 23 alla dagar. Men det ligger som sagt lite längre bort, och egentligen gillar jag Ica bättre.. Men jag har det mesta jag behöver i vilket fall. Jag trivs. Väldigt bra. Alla som bor i mitt hus flyttar in i helgen, och alla börjar skolan imorgon. De grannar vi sprang på igår verkar trevliga, alla hälsade glatt där de kom med sina IKEA-lådor. Fick känslan av att detta är första egna lägenheten för många. I princip bara jag som har med egna möbler.. Men, å andra sidan måste jag till IKEA någon gång jag också, behöver ett skrivbord. Och lite lampor. Men för tillfället klarar jag mig bra, har min älskade säng iallafall! Och IKEA ligger i Sundsvall, så för att ta mig dit behöver någon jag känner som kommer med bil, eller så får jag nästla mig in hos någon i skolan som har bil och vill följa med :)

Nu orkar jag inte skriva mer. Kommer nog lite mer senare, ska även ta lite bilder och lägga upp. Fast det blir nog på bilddagboken.se, ootigerliljaoo, för den som inte redan vet det. Dags att fixa ett nytt glas o'boy, och bli lite vänskaplig med mina nya tv-kanaler, 5an, 6an osv :D Kanaler jag aldrig haft hemma. Supernajs!

Skriver senare, hälsningar från ett mysigt Örnsköldsvik!


Kommentarer
Postat av: Ann

ja, det låter ju som om du hittat din plats.

här hemma är det tomt och sugit utan dig. sitter och väntar på att Rasmus och Savanna ska komma hem och smitta mig med feber.. najs.

2008-09-07 @ 10:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0