But no one seems to hear a thing

Idag är det första december. Jag sitter och undrar vart tiden tog vägen? Vart har året gått? Året som har varit så fyllt av nya upplevelser, äventyr, erfarenheter och även en hel jävla massa sorg. Idag har jag varit i Galway ca 8½ månad. Hur gick det till? Jag som bara skulle hit två månader på praktik, och sedan flytta till Mariehamn och lägenheten osv.. Och inte en dag har jag vaknat och känt att jag velat vara någon annanstans än just här, i underbara Galway.

Jag har jobbat 7e dagen i rad nu, det börjar kännas. Inte för att de senaste dagarna har varit särskilt stressiga, tvärtom, det är så lugnt under veckorna nu att det inte finns NÅGONTING att göra! Så det jag gör under mina timmar på jobb är att surfa på Facebook tills jag får ont i ögonen, och äta. Herregud vad jag äter. Men finns det inget annat att göra... Suck. Ser fram emot denna långhelg nu, funderar på att låsa in mig. Just när man tror att livet inte kan bli mer komplicerat.. Ja, då händer det. Men man får väl leva med det antar jag.

När jag kom hem ikväll var det 5 minus ute, inte så mycket tycker jag, men här har det sällan varit så kallt. Framförallt inte så tidigt! Helt galet. Världen är sned.. Jag hade glömt hur fantastisk min vinterjacka är, för den ser inte så väldigt tjock ut och så, men fan vad den värmer!! Köpte en mössa för några veckor sedan, och tro det eller ej men jag gillar den faktiskt! Så med den och den stora sjalen jag fick av mamma har jag det riktigt varmt och skönt. Det enda jag måste gå och köpa imorgon är ett par vantar. Ja, jag har varit och glott på vantar nu i flera veckor också, men ingenstans har de fina tumvantar! Jag vägrar nämligen blankt att köpa ett par fingervantar bara för sakens skull, jag har nämligen flera par hemma i lådor. Det jag vill ha är ett par tummisar, vad sur jag är att jag tappade kissevantarna (vantar med kissekatter på) förra vintern i Övik. Jag älskade verkligen de dubbelstickade tummisarna mamma köpt i Tallinn. Men nu är det så jäkla kallt att jag nog för börja nöja mig med att köpa fingervantar för att ha något iallafall, pallar inte traska hem kl 23 flera nätter i denna kyla. Behöver även införskaffa ett par vinterstövlar, jag använder mina benvärmare alla dagar och det hjälper mycket, men mina pumaskor är inte riktigt utrustade för snö och is :p Jag saknar mina stora sneakers som jag också har hemma på Åland, i dem får jag nämligen i vanliga+tjocka strumpor, vilket räcker bra. Men det är väl lika bra att skaffa ett par riktiga stövlar ändå om jag ska överleva flytten tillbaka till Norden i januari.. Hujj. Jaja, det är mitt mission imorgon iallafall, köpa ett par vantar och gärna ett par stövlar med foder. Och en fleecepyjamas, eftersom det är så helvetiskt kallt i vårt hus att de tunna pyjamasbyxor jag har inte riktigt räcker till. Köpte ett pack lurvstrumpor förut så jag sover med dem, pyjamasbyxor och långärmad tröja för att inte frysa. Sedan vaknar jag upp svettig på morgonen, men det är en annan sak! Fleecepyjamas it is.

Vad annat har jag att säga.. Inte mycket. Jag har äntligen fått en helt annan maktposition på jobbet, vilket innebär att ena nattvakten är GONE. Awesome säger jag! Idioten förblir kvar, men efter alla möten som hölls för någon månad sedan har han ändrat attityd mot mig totalt. Istället för att skälla säger han 'leave that, i'll do it, go home and relax' eller 'I got plenty of milk so you won't have to go get any this morning' och liknande. Det känns lite småfalskt sådär, men det funkar för mig! Hellre detta än hur det var innan. Mycket grejer på gång just nu på jobbet (fast enbart under dagtid, alltså INTE när jag jobbar...) och det renoveras och målas och grejas. Kommer att bli mycket bra! Och så fick jag det glädjande beskedet att flera av spanjorerna från i somras kommer tillbaka en liten sväng nu, snacka återförening! Ska bli så jäkla roligt :D

I fredags när jag jobbade var en sucky dag, jag var på dåligt humör och även fast vi hade hur snälla girl scouts som helst hos oss så kunde jag inte riktigt vara mitt vanliga, glada jag. Sedan när jag kom hem närmare midnatt insåg jag återigen att det var den 26e, Moffas dag. Jag hade verkligen inte tänkt på det alls, eller ens markerat det i min kalender (jag tänkte att det kanske går bättre om jag låter bli) men ÄNDÅ for humöret. Det är som en klocka, inpräntat i mitt undermedvetna. Denna gång höll jag mig iallafall från tårar, det går bättre nu.

Nu börjar folk dra upp sina önskelistor överallt, jag har inte haft någon riktig sådan på många år, mest eftersom jag alltid känt att OM jag behöver något, köper jag det hellre själv än ber om det. Jag tycker det är mycket roligare att GE presenter, och nu har jag faktiskt alla klara för i år! Eller ja, beställde den sista för en stund sedan, nu är det bara att vänta och se om den kommer fram. Men som sagt, jag har alltid avskytt att berätta vad jag önskar mig, känner alltid att 'egentligen behöver jag ju det inte..' eller 'det är alldeles för dyrt' och så blir det att jag helt enkelt inte önskar någonting. Till min födelsedag i år önskade jag mig dock något; svenska SOLO och lösgodis!! Och det fick jag, plus en superfin kalender för nästa år och lite pengar. Bara för att jag har bästa familjen <3 Men nu till julen har jag sagt att jag inte vill ha något, enbart lite sponsring till systerresan som vi ska göra i januari isåfall. Tills jag igår kväll var in på Tessas blogg (mamman till två av barnen jag barnvaktade när de var mindre) och blev kär alldeles direkt! När man reser fram och tillbaka och hit och dit som jag gör, lär man sig ganska snabbt vad som funkar för en själv när det gäller själva resandet, packning osv. Själv reser jag till exempel alltid i mjukiskläder, skulle aldrig falla mig in att resa i något obekvämt klädesplagg bara för att det är 'snyggt' eller så, jag har även en viss mängd grejer som jag ALLTID har med mig i min carryon, däribland mitt kramdjur I-or. Han är ju perfekt som kudde på flygplan och då vet jag att han säkert är med.... Anyhow, vi har alla våra sätt att packa osv, och jag har lääänge letat efter den perfekta kabinväskan som man kan ta med in på planet. I alla år har jag använt en ryggsäck, mest eftersom jag alltid har med laptopen och jag har en laptopanpassad ryggsäck, men det kan bli jävligt tungt att släpa pa. Speciellt som jag som sagt alltid har så mycket jag vill ha med mig på planet.. Nu när jag varit här så länge har jag tittat runt på lightweight väskor, vanliga väskor, designerväskor osv, men de är dyra, fula och absolut ingenting jag skulle VILJA resa med. Men så har Tessa dessa underbara kabinväskor på sin butik, PÅ ÅLAND!! Messade mamma direkt, även fast det var mitt i natten, och jag har fått en väska undanlagd som mamma köper åt mig i julklapp :D Haha, jag glömde visst berätta hur den ser ut, det är en svart trolley med vita prickar på ;) Aaaah, lycka!! Så länge har jag letat, och nu hittade jag den! Tack vare Tessas blogg, och världens bästa mamma. Nu ser jag fram emot att komma hem över jul lite extra, för jag kommer ha absolut snyggaste och bästaste carry-on väskan när jag åker tillbaka hit efter julen :D

Ja. Detta blev lite kontrast mot gårdagens ilska, och den tänker jag inte ens gå in på. Vissa människor kommer jag aldrig förstå mig på, men det är okej. Tog åt mig lite extra bara eftersom det varit så många dagars jobb nu och jag helt enkelt är trött. Jag bor i ett iskallt hus (vi har nu enats och ska skaffa olja kommande vecka så vi kan köra värme när vi vill) och nu har duschen slutat fungera ordentligt så ljummet är det bästa som går att få. När det är 15 grader inomhus och minusgrader utomhus vill man väldigt gärna ta en lång, varmdusch, men det går icket just nu. Sade åt Ronan att han förbanna får ringa och härja på hyresvärden imorgon, detta går inte! Så vi får se. I värsta fall går jag över dit nästa vecka och hotar med att flytta ut en månad tidigare och bor på Snoozles sista månaden istället.. Där får jag åtminstone varmvatten i duschen. Normalt skulle jag inte bry mig så mycket, men jag börjar känna mig lite småless. Inte på livet här eller jobbet eller så egentligen, jag är bara trött. Jag tror att det är en bra sak att jag flyttar härifrån i januari, får lite distans från det hela, så kan jag eventuellt komma tillbaka kanske till sommaren och vara nöjd med det igen. Just nu vill jag bara sova..

Så sova tänker jag göra! Först ett avsnitt Parenthood nu när det äntligen laddat klart, sedan natti. Ska som sagt verkligen se till att komma ur sängen innan 12 imorgon så jag hinner shoppa lite innan jobbet. Yes.

Natti <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0